ساعت تماس

روش‌های تماس

آدرس

نکات جذاب در طراحی لوگو

طراحی سایت

شاید با خودتان فکر کرده باشید که چرا بعضی از شرکت ها هزینه های زیادی در طراحی لوگو و یا در طی سالها اقدام به تغییراتی در لوگوی شرکت میکنند . برای من هم قبل از آشنایی با مفاهیم برندینگ و دیزاین حرفه ای این موضوع کمی عجیب بود . ارقام بسیار کلان برای فقط یک لوگو ؟ اما چرا ؟ واقعا این کار ارزشمند میتواند باشد ؟ بعد ها متوجه شدم این موضوع بیشتر از اون چیزی که به نظر میاد اهمیت داره . به تصویر زیر دقت کنید . تصویر زیر تغییرات لوگوی شرکت اپل از سال ۱۹۷۶ تا به حال هست .

چرا شرکت اپل ۶ بار لوگوی شرکت رو تغییر داده و اصلا چرا سیب ؟ پاسخ از دیدگاههای زیادی قابل بررسی میتونه باشه مثل زیبایی شناسی، بهبود هویت، تناسب و رعایت اصول هندسی و از همه مهمتر تناسب طلایی یا Golden Ratio که اخیرا خیلی مورد توجه طراحان حرفه ای قرار گرفته . اما چرا رعایت نسبت طلایی حائز اهمیت میتونه باشه ؟

رعایت نسبت طلایی Golden ratio در لوگو

تاثیر لوگو روی ذهن ناخودآگاه

 نسبت طلایی برگرفته از سری اعداد معروف فیبوناتچی ، الگویی برگرفته از طبیعت است که از منظر دانشمندان، خلقت از روی این الگو ساخته شده است . این الگو به صورت نامحسوس در تمامی اجزای خلقت و طبیعت وجو دارد . بعضی از طراحان به این الگو لقب امضای خدا هم میدن . اما چرا این موضوع اهمیت داره ؟ از منظر روانشناسی و علوم ذهنی ، ذهن ما به دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم میشه . در قسمت خودآگاه ، ما حدود ۷٪ از اطلاعات رو در اختیار داریم اما ۹۳٪ از اطلاعات در ذهن ناخودآگاه قرار داره و ذهن ناخودآگاه به طور طبیعی ، طبیعت رو زیبا و هر گونه الگوی مشابه رو شکیل و زیبا تلقی میکنه . در واقع اینجا یک فریب ذهن Mind trick داره اتفاق میفته و اون فریب اینه که ما به صورت ناخودآگاه به اشکال هندسی و ژئومتریک که برگرفته از این الگوست لقب زیبا میدیم . پس به صورت ناخودآگاه لوگوی اپل برای ما زیباست و اون رو دوست داریم . صرف نظر از اینکه سیب نمادی فلسفی در بعضی ادیان و داستانهای دینی در ارتباط با سیب آدم و حوا و موضوعات اینچنینی در ذهن ما وجود داره ، عواملی مثل رعایت اصول هندسی و نسبت طلایی در طراحی لوگو میتونه جذابیت و علاقه خاصی در ذهن مخاطب ایجاد کنه . در واقع پشت تمام اتفاقات شرکتهای موفق در تاثیر گذاری روی ذهن مخاطبان، اتاق فکر و علوم بسیاری وجود داره . استفاده از این الگو در طراحی بناهای قدیمی بسیار جذاب مثل اهرام ثلاثه و سازه های مذهبی و بناهای ماندگار تاریخی یونان و باستان و مساجد و حتی نقاشیهای گران قیمت نظیر مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی بسیار دیده میشود . من به شخصه فکر میکنم پشت یک شکل به عنوان نماد فعالیت شما میتواند هزاران فلسفه و علم باشد و این موضوع فقط برای اهل فن و حرفه ای ها میتونه قابل تشخیص باشه اما این موضوع را مطمئنم که همه انسانها ، چه اهل فن باشند چه خیر ، به صورت ناخودآگاه کار حرفه ای را تشخیص میدهند و به سمت آن گرایش دارند .این تاثیر برگرفته از ناخودآگاه ماست و معمولا زیبایی شناسی ما از این الگو شدیدا تاثیر پذیری دارد . امیدوارم مقاله براتون مفید بوده باشه . تا پست بعدی بدرود.

استفاده از نسبت طلایی در طبیعت و خلقت انسان
گروه دیجیتال فریم لوگو

گروه دیجیتال فریم در شبکه های اجتماعی

© ۱۴۰۳ | طراحی و توسعه با ❤️ توسط گروه دیجیتال فریم.

نیاز به مشاوره دارید؟
×
الهام اقلیمی Whatsapp chat
العربيةفارسیEnglish