وقت النداء

طرق الاتصال

عنوان

۷ نکته برای انتخاب حرفه‌ای نام سایت و برند

ارتباط انتخاب نام وب‌سایت و برند

ممکن است برای توضیح این سوال لازم باشد به موضوعاتی در حوزه انتخاب نام حرفه‌ای برند هم پرداخته شود. انتخاب یک نام برای شروع یک کسب‌و‌کار آنلاین میتونه برای صاحبان کسب‌و‌کار کمی دردسرساز باشه و همونطور که میدونید انتخاب یک نام تجاری حرفه‌ای و زیبا و به‌یادماندنی در رشد و موفقیت میتونه تاثیر بسزایی داشته باشه. پس دست بکار بشید و اگر تا به امروز در قدم اول کسب‌و‌کارتان موفق به انتخاب اسم مناسب نشدید، با ما در این مقاله همراه باشید!

دامنه چیست؟

دامنه همان نام وب‌سایت شماست که به صورت سالیانه از مراجع ثبت دامنه اجاره میشه و در صورتی‌که این نام رو قبلا کسی ثبت نکرده‌باشه میتونید اونو برای وب‌سایت کسب‌و‌کارتون ثبت کنید. متاسفانه با گذشت زمان و ثبت دامنه‌هایی با اسم‌های شکیل و مناسب و تک کلمه‌ای، انتخاب نام مناسب روزبه‌روز پیچیده‌تر شده.

یک دامنه از سه بخش تشکیل شده که این سه بخش با نقطه از هم تفکیک میشن. www در ابتدا، که فکر میکنم خیلی هامون این بخش رو میشناسیم. نام دامنه مثل google و پسوند دامنه مثل com که به اختصار در مورد هر کدوم توضیحاتی بهتون میدم. نکته مهم قابل توجه اینه که اسم سایت شما یا همون (دامنه) ، آدرسی هستش که شما بوسیله‌ی اون، به موتورهای جستجوگرگوگل و به سایر کاربران نشان داده‌میشوید. بنابراین برای بهتردیده‌شدن کسب‌وکارتان، انتخاب یک نام مناسب میتواند تاثیر به‌سزایی در توسعه و برندشدن شما داشته‌باشد.

چطور نام دامنه مناسب انتخاب کنیم؟

ما در این مسیر با‌معرفی 7 نکته‌ی‌مهم درانتخاب نام دامنه، همراه شما هستیم.

رعایت این هفت نکته می‌تواند هم برای نام برند و هم برای وب‌سایت شما مناسب باشد:

 

۱. نکات حقوقی و خاص را درنظر بگیرید

 

اگر از پسوند ir استفاده میکنید حتما سری به نکات انتخاب نام دامنه ایر نیک بزنید.

برای مثال در نام دامنه حقیقی فقط در صورت لزوم از اسامی مشاهیر و اماکن‌ملی استفاده کنید.(در صورت استفاده از نام اماکن ملی‌و مشاهیرو…مستلزم تحویل مجوز‎ به‌وزارت ارشاد و تعهد های لازم به nic.ir  هستید)

 

۲.تایپ کلمه راحت باشد

 

در املای نام دامنه دقت کنید. نام دامنه‌ی شما بهتر است تنها یک ظاهر یونیک و مجزا داشته باشدو از بکاربردن کلمات چند املایی، کلماتی که یک حرفشان دوبار تکرار‌شده باشد و همچنین کلماتی که در تایپ نامشان احتمال خطای بیشتری باشدو… پرهیز کنید. حتی الامکان از بکار‌بردن خط فاصله – و آندرلاین _ پرهیز کنید. یک اسم شکیل بهتر است حاوی علامت‌ها و شماره نباشد. 

 

۳.رقبا و نام‌های مشابه را بررسی کنید

 

حواستان به رقبا باشد! اگر نام دامنه‌ی شما تمام شرایط لازم را داشته باشد اما تداعی‌کننده‌ی فعاالیت،برند دیگر یا کپی از سایت های دیگر باشد، احتمال مواجه شدن با مشکلات حقوقی و معنوی پیش می آید.

 

۴. نام کوتاه و جذاب و به‌یادماندنی باشد

 

اسم دامنه بهتر است کوتاه، مانا و خلاقانه باشدو با ذهن مخاطب ارتباط برقرارکند.

خلاقیت، دانش نمیخواهد! با کمی جزئی‌نگری به موضوع و ابزار کسب‌وکارتان (همانطور که در نکات جذاب طراحی لوگو نیز به آن اشاره‌شد) میتوانید بهترین ایده‌ها را پیداکنید. اگر نام شما پیش‌زمینه ای در ذهن مخاطب داشته‌باشد در حوزه برندینگ بسیار جلوتر از رقبا خواهیدبود. برندهای مختلف برای ماندگاری نام خود میلیاردها تومان هزینه تبلیغات میکنند در حالی‌که شما با انتخاب یک نام مناسب به‌صورت خلاقانه‌ای از همان ابتدا در ذهن مخاطب جای گرفته‌اید. برای مثال در ذهن همه ما کلمه Alibaba یاد آور انیمیشن زیبای علی بابا و سندباد است که دائما در سفر و جهانگردی بودند. اسامی‌ای که ریشه در گذشته‌و فرهنگ و یا موضوعی نوستالژی دارند به شدت جذاب‌و به راحتی به فراموشی سپرده نمی‌شوند.

هرچه اسم دامنه‌ی شما کوتاه (ترجیحا در یک یا دوکلمه) و خلاقانه‌تر باشد شانس آن برای ماندگارشدن در ذهن‌و برندشدن بیشتر است.

البته توجه داشته‌باشید کوتاه‌نویسی نباید منجربه خلاصه‌نویسی یا استفاده از نام‌های معمول و رایج بشود .

شبکه اجتماعی همنام سایت

۵. پسوند های مشابه و موجود بودن شبکه‎‌های اجتماعی

 

پیشنهاد اکید میکنیم در حین ثبت یک دامنه حداقل دامنه com. و ir. را بررسی و ثبت کنید و دقت کنید که این اسامی در شبکه‌های اجتماعی بویژه Instagram، Twitter , Linkedin و شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد موجود باشد.

برای مثال اگر پسوند مدنظرتان (ir.) است، توصیه میکنیم برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و سوءاستفاده‌های احتمالی، از همین ابتدا پسوند(com.) هم نام یا دامنه‌های مرتبط با کسب‌وکارتان را نیز خریداری کنید.

سایت زیر ابزاری بسیار مفید است. در این سایت علاوه بر چک کردن نامه دامنه، میتوانید بازبودن این نام در کلیه شبکه‌های اجتماعی را هم بررسی کنید.برای ورود به این سایت بی نظیر با نام اختصاری Namechk اینجا کلیک کنید.همچنین‌میتوانیدموجود بودن حساب کاربری اینستاگرامبررسی کنید.

 

۶.بررسی نام در زبان‌های بین المللی

 

برای حرفه‌ای شدن، قوانین برندینگ را فراموش نکنید. اگر در حال توسعه‌ی کسب‌وکار بین المللی خود هستید یا حرفه‌ی شما قابلیت بین‌المللی شدن را دارد، برای ثبت نام دامنه حتما اصول برندینگ را مطالعه کنید تا از ابتدا انتخاب نام هوشمندانه داشته باشید و از بروز خطاهای احتمالی ناشی از تفاوت فرهنگ، زبان و گویش و…جلوگیری کنید که مبادا نام شما در گویش و کشورهای دیگر معنی نامناسبی داشته باشد. ساده‌ترین مثال در این حوزه پنیر کیبی بوده که شاید از آن اطلاع داشته‌باشید که نام اصلی برند آن معنی مناسبی در ایران ندارد. مثال داخلی دیگر می‌توان به آب‌معدنی اَلَموت اشاره کرد که پس از صادرات به عربستان متوجه شدند که این کلمه اَلْموت به معنی مرگ هم معنی می‌دهد! اگر نام سایت یا برند شما کلمه‌ای باشد که هم در فارسی و هم در انگلیسی معنی می‌دهد برگ برنده در دستان شماست!

۷.انتخاب نام مرتبط با کسب‌وکار

 

نام دامنه گویای کسب‌وکارتان باشد. یعنی اسم دامنه بتواند بیانگر کسب‌وکار یا اشاره به بخشی از آن باشد و یا حاوی کلماتی مرتبط به آن باشد.

در انتها باید یادآوری کنیم با وجود اینکه قدم اول برای یک وب‌سایت مانا و موفق، انتخاب نام خوب است و تغییر نام کسب‌وکار میتواند خیلی از ساختارهای لینک دهی شمارا بر هم بزند، اما این نباید شما را از حرکت متوقف کند. شما میتوانید برای یک سایت، چندین نام در نظر بگیرید که با درج هر کدام افراد بتوانند وارد سایت شما شوند که یکی از این اسامی نام اصلی و بقیه Domain Pointer یا اشاره‌گر به نام نامیده می‌شوند. اگر برای انتخاب نام نیاز به صرف وقت بیشتری دارید نگران نباشید.شما می‌توانید برای شروع، یک نام در‌نظر بگیرید و پس از انتخاب نام مناسب این اسامی را عوض کنید اما دقت کنید که این امر باید به صورت صحیح به گوگل توضیح داده‌شود زیرا ممکن است به حضور شما در نتایج جستجوی گوگل Seo لطمه بزند. جمله انگیزشی زیبایی میگه: برای شروع لازم نیست حتما عالی باشی اما برای عالی‌شدن ، باید شروع کنی!

گروه دیجیتال فریم لوگو

مجموعة فريم الرقمية في الشبكات الاجتماعية

الوصول السريع

معلومات الشركة

برج الساعة في ديرة - مبنى مكاتب - دبي

شركاء

مؤسسة زحزح لخدمات إدارة المشاريع

الوصول السریع

طرق الدفع

© ٢٠٢۴ | التصميم والتطوير مع ❤️ بواسطة مجموعة فريم الرقمية

العربيةفارسیEnglish